Law4youth_MainPic החוג למשפטים
Law4youth_MainPic החוג למשפטים
פנייה לייעוץ אישי



    מה רמת הסיכון לתאונת אופנוע כשרוכב האופנוע מרכיב נוסע נוסף?

    כשמרכיבים חבר על האופנוע – קחו בחשבון שאתם לוקחים סיכון אם חלילה תהיו מעורבים בתאונת אופנוע? מדוע הכלי הזה כה מסוכן וממה כדאי להיזהר בכדי להימנע מתאונת אופנוע?

    מה רמת הסיכון לתאונת אופנוע כשרוכב האופנוע מרכיב נוסע נוסף?

    במהלך השנים האחרונות, אנו עדים להתרחשותן של תאונות דרכים רבות בישראל. תאונת אופנוע הפכה גם היא לאירוע שכיח מאוד. גורמי הסיכון שבכביש, עלולים לגרום לתאונות לכל סוגי הרכבים אך כאשר מדובר על תאונת אופנוע, הנזקים יהיו לרוב חריפים הרבה יותר.

    תוכן עניינים

    רוכב האופנוע איננו מוגן כמו נהגי המכוניות ולכן, כל ליקוי בכביש, כל שיבוש, עלול להיגמר באסון.

    האופנוע הוא כלי מסוכן אך השימוש בו כאמצעי תחבורה הוא יעיל ביותר. כמו כן, עבור רבים, מדובר בתחביב ובהנאה גדולה לרכב על האופנוע. למרבה הצער, כאשר מתרחשת תאונת אופנוע, הכאב מחליף את ההנאה הזו. לכן, חשוב לשמור על כללי הזהירות ותמיד להיות ערניים בעת הנהיגה.

    מניעת תאונות אופנוע אינה טמונה רק בהתנהגותם של רוכבי האופנוע אלא גם בטיבן של התשתיות וגם באופן התנהגותם של נהגי המכוניות והולכי הרגל.

    מהם גורמי הסיכון המרכזיים של תאונת אופנוע? מהי רמת הסיכון להתרחשותה של תאונת אופנוע, כאשר הרוכב מרכיב אדם נוסף?

    תאונת אופנוע – גורמי הסיכון

    כאשר רוכבי האופנועים יוצאים לכביש, עליהם לנהוג בזהירות רבה יותר ובערנות גדולה יותר מזו של נהגי המכוניות. הסיבה לכך טמונה באופיו של הכלי, היותו מסוכן יותר ונעדר ההגנות שמעניקה המכונית לנוהג בה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מהם גורמי הסיכון אשר עלולים להוביל לקרות תאונת אופנוע?

      1. העדר מודעות: גורם הסיכון המרכזי של תאונת אופנוע, הוא בראש ובראשונה, העדר מודעות לסכנות שבכלי, לסכנות שבכביש ולרמת הערנות הנדרשת לשם רכיבה על אופנוע. תרבות הנהיגה בישראל כוללת, למרבה הצער, הרבה יוהרה ושאננות בכביש.

      2. חוסר ניסיון: נהגים חסרי ניסיון נוטים לבצע יותר עבירות תעבורה ולפיכך, עלולים לגרום להתרחשות תאונת אופנוע.

      3. תשתיות בלתי ראויות: ישנם לא מעט כבישים בארץ אשר מצבם אינו תקין. תחזוקה לקויה והעדר תשתיות ראויות, הם גורמי סיכון מרכזיים שבגינם עלולה להתרחש תאונת אופנוע.

      4. תנאי מזג האוויר: בעונת החורף, הופכת הנהיגה למסוכנת יותר היות שהכביש חלק. נהיגה על אופנוע בתנאי מזג אוויר גשום וסוער, מגדילה משמעותית את הסיכון כי תתרחש תאונת אופנוע. רוכב האופנוע חשוף לפגעי מזג האוויר וסובל מאוד מן הקור והרוח. אלו משפיעים, ללא ספק על שליטתו בכלי.

      5. כלי הרכב: לעיתים, כאשר ישנה בעיה מכאנית באופנוע, עלולות להיווצר תקלות במהלך הנהיגה ולפיכך, עלולה להתרחש תאונת אופנוע.

      6. עבירות תעבורה: ביצוען של עבירות תעבורה הוא גורם סיכון גדול לקרות תאונת אופנוע.

      7. מהירות מופרזת: כמובן, נהיגה במהירות מופרזת גם היא מעלה את הסיכון לתאונות אופנוע.

      8. נהיגה בשכרות: כמובן, גם נהיגה בשכרות עשויה להוביל לתוצאות הרסניות, ולתאונות דרכים ובכללן תאונות בין אופנועים.

      נשאלת השאלה האם כאשר רוכב אופנוע מרכיב נוסע נוסף, עולה רמת הסיכון להתרחשותה של תאונת אופנוע?

      הרכבת נוסע נוסף

      גורמי הסיכון אשר הוזכרו לעיל, עלולים להוביל להתרחשותה של תאונת אופנוע. עצם הרכבתו של נוסע נוסף, איננה מגבירה את הסיכונים אשר אינם תלויים ברוכב עצמו כגון, מצב התשתיות ומצבו של הכביש. אולם, כאשר רוכב האופנוע איננו מנוסה דיו או כאשר תנאי מזג האוויר קשים במיוחד, הרכבת נוסע נוסף, מגדילה את הסיכון כי תתרחש תאונת אופנוע.

      כאשר רוכב האופנוע מרכיב נוסע נוסף, הופכת נהיגתו לקשה יותר ועל כן, נדרשת מיומנות ושליטה טובה על האופנוע. טרם הרכבת נוסע נוסף, על רוכב האופנוע לחשוב האם הוא בעל ניסיון מספק ברכיבה על מנת להרכיב נוסע נוסף. כמו כן, עליו לקחת בחשבון את מצב האופנוע, תנאי הכביש, מזג האוויר וכל שיקול אחר הרלוונטי לבטיחותו ולבטיחות הנוסע.

      תאונת אופנוע – פיצוי לנפגע

      כאשר מתרחשת תאונת אופנוע, רשאי הנפגע לקבל פיצוי בגין הנזקים שנגרמו לו עקב תאונת אופנוע. בכל הנוגע לקבלת פיצויים בשל תאונת אופנוע, חשוב לדעת כי סוגיית האשם רלוונטית רק אם הנפגע לא היה מבוטח בעת התאונה.

      כמו כן, חשוב לציין כי במידה והרכיבה על אופנוע הייתה הכרחית עקב עבודת הנהג, ניתן להתייחס לתאונה זו כתאונת עבודה ובמקרה זה על הנפגע לפנות לעורך דין תאונות עבודה.

      במקרים בהם הנפגע היה מבוטח בזמן תאונת אופנוע, הוא זכאי לקבל פיצוי בשל פגיעותיו, אף אם הוא האשם בתאונה. אולם, אם הנפגע לא היה מבוטח בשעת התאונה, יוכל לקבל פיצוי רק אם הנהג השני הוא האשם בקרות תאונת אופנוע.

      דיני הנזיקין מכירים בשני סוגים של פיצויים בגין תאונת אופנוע: פיצוי בעד נזק מיוחד ופיצוי כללי. הנזק המיוחד מייצג את ההוצאות שהנפגע נאלץ כבר להוציא, זאת בסמוך לאחר תאונת אופנוע. הנזק הכללי נועד לבטא את ההוצאות שעתיד הנפגע להוציא לאור פציעותיו מן התאונה.

      לסיכום

      ישנם גורמי סיכון שונים העלולים לגרום לתאונת אופנוע. הרכבת נוסע נוסף, עלולה להגדיל את הסיכון לקרות תאונת אופנוע בעיקר במקרים בהם הנהג הוא צעיר וחסר ניסיון. כאשר מתווספים למצב זה גם קשיים אובייקטיבים כגון מזג אוויר סוער, עולה רמת הסיכון פי כמה.

      לאור זאת, טרם הרכבת אדם נוסף על האופנוע, מוכרח הרוכב, להפעיל שיקול דעת האם רכש את המיומנות הדרושה והאם לא קיימים גורמי סיכון אחרים אשר עלולים להוביל לקרות תאונת אופנוע.

      *התוכן המשובץ באתר זה, אתר Law4youth אנו תחליף לייעוץ משפטי, אינו מתיימר להיות מדויק, או מקיף או מעודכן. אין להסתמך על האמור, והעושה כן – עושה זאת באחריותו.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-9974772
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף