יזמות עסקית הנה יוזמה להקמת עסק חדש או הרחבה וחידוש של תחום פעילות כלשהו בעסק קיים. היא מהווה כלי נהדר לעידוד מחקר וחשיבה עצמאית סביב העסק. היזמות העסקית הינה נטילת יוזמה על ידי אדם, אשר נקרא יזם, ומטרתה הינה ליישם רעיון עסקי, ובסופו של דבר לגרום לרווח כספי מכך.
המושג "יזמות", אשר היה שמור באופן קבוע לתחום העסקים והתעשייה, פרץ הרבה מעבר לגבולותיהם.
כיום מושג היזמות העסקית מהווה גישה המנחה את פעילותם של פרטים וכל בית עסק כאחד. מדובר במניע העיקרי מאחורי העולם העסקי. לקבוצות רבות ישנם רעיונות עסקיים מוצלחים, חלקם באים לענות על צרכים של אנשים, חלקם מהווים שיטה חדשנית להרוויח כסף. תפקידו של היזם הוא להוציא את רעיונו העסקי אל הפועל, גם כאשר המרחק בין הרעיון ליישומו בפועל הינו מרחק גדול מאד.
אין הגדרה ברורה ופשוטה לשיטת יזמות עסקית, שכן הצורך להיות יצירתי ומגוון הינו הכרחי. ניתן לראות זאת בהרבה מאוד מהיוזמות הגדולות שהטביעו חותמם על הכלכלה העולמית, כגון חברת סוני, וול מארט ועוד. אותן החברות לא נשענו על רעיון יזמי מבוסס או חדיש, ויזמים בעלי חזון עסקי ותכנית עסקית. החברות הנ"ל פשוט עבדו בשיטת ניסוי וטעייה, תוך ניסיון והתמדה בלתי פוסקים לחדור לתודעת החברה העולמית עד שהצליחו בכמה יוזמות וגדלו לממדים האדירים של ההווה.
למרות האמור, במרבית בתי הספר למנהל עסקים מזניחים את הפן היצירתי ומנסים לתת דרך יותר מאורגנת, מסודרת וממוסדת ליזמות עסקית, כגון כיצד יש לעבד את הרעיון העסקי, הגדרת אסטרטגיה, הכנת תכנית עסקית מפורטת, גיוס משאבים לפעילות ועוד.
כיום מקובל בעולם לפנות בעת פתיחת עסק למוסדות ייעוץ המתמחים בליווי הקמת עסקים חדשים, המוכרים בכינוי מ.ט.י – מרכזי טיפוח יזמות. בישראל למשל פועלים כ- 23 מ.ט.ים המסייעים לאלפי יזמים להקים עסקים חדשים מידי שנה.
הצורך בייעוץ הכרחי שכן תחילת הפעילות העסקית מלווה בביורוקרטיה ארוכה ומסורבלת אל מול רשויות החוק, כגון פתיחת תיק מס הכנסה, קבלת רישיון לעסק ועוד. לצד מוסדות אלו החלה בשנים האחרונות לקום, בארצות הברית וגם בישראל,קליניקות משפטיות, שמטרתן הבלעדית הינה לסייע ולקדם יזמות עסקית צעירה כאמצעי להתמודדות עם עוני אפשרי.